ROMÁNIA A tavalyi és az idei nagyon gyenge érettségi eredményekre reagált az oktatási minisztérium: a szenátus oktatási bizottsága már el is fogadta a kétszintű érettségiről szóló törvénytervezetet, és be is terjesztették a felsőháznak, amely várhatóan jövő hónapban tűzi napirendre és hoz döntést. Az általunk megkérdezett, a témában érintett személyek nem tartják jónak a minisztérium által tervezett kétszintű érettségi módszertanát, hiszen az úgynevezett szakmai érettségi diplomát szerző fiatalok már nem mehetnek egyetemre.
Keresztély Irma, Kovászna megye főtanfelügyelője már korábban is hangoztatta, hogy változtatni kell a jelenlegi érettségi módszertanán, és kétszintű vizsgarendszert kell bevezetni. Újfalvi István, a sepsiszentgyörgyi Puskás Tivadar Szakközépiskola igazgatója szerint nem jó a kidolgozott tervezet, ugyanakkor a szakiskolai oktatást is kifogásolta.
– Romániában egyáltalán nem működnek szakiskolák, tudtunkkal más országokban mindenhol vannak, nálunk csak szakközépiskolák léteznek. Németországban például megmaradt a hároméves szakiskolai rendszer, ezzel szemben nálunk a kilencedik osztályt kezdő tanuló nekivág a középiskolának, majd választhat, hogy tízediktől szakiskolai szintű osztályban tanul, vagy marad a szakközépben, így már bonyolódik a helyzet – vázolta Újfalvi István.
Az iskolaigazgató véleménye szerint a most benyújtott tervezet nem felel meg a kétszintű érettséginek, hiszen aki az úgymond középszintű szakmai vizsgát tenné le, nem tanulhatna tovább. – Németországban is működik a kétszintű vizsgarendszer, de ott a szakmai érettségit szerző diák a végzettségének megfelelő egyetemen is folytathatja tanulmányait – szögezte le.
K. Balázs sepsiszentgyörgyi diák hétfőn kezdi meg utolsó középiskolai évét, jövő nyáron fog érettségizni. – Szakközépiskolában tanulok, villanyszerelői szakon. Véleményem szerint nem jó ötlet, hogy amennyiben a szakmai érettségi mellet döntök, akkor nem folytathatnám tanulmányaimat, mondjuk villamosmérnöki szakon, pedig ez lenne a tervem. Ilyen szempontból sok értelme nincs a kétszintű érettséginek, ugyanis ha jövőben is egységes vizsgáztatás lenne, és például nekem nem sikerülne, akkor is el lehetne helyezkedni a munkaerőpiacon, hiszen lesz szakirányú végzettségem a tizenkét osztály után – fejtette ki a végzős diák.
A pedagógusok is változást szeretnének, hiszen nem lehet ugyanazt elvárni egy líceumi diáktól és egy szakközépiskolában tanuló fiataltól. Emellett a jelenlegi tervezetet kifogásoló szakemberek azt is fontosnak tartják kihangsúlyozni, hogy átjárhatóságot kellene biztosítani, vagyis a szakmai érettségi diplomát szerző diákoknak a későbbiekben lehetőségük legyen az emelt szintű érettségit is megszerezni.