A kalligráfia oktatásának fellendítését szorgalmazzák az oktatási hatóságok Kínában, az ugyanis egyre kevésbé népszerű elfoglaltság a fiatalok körében.
A China Daily című napilap szerint a kínai oktatási minisztérium elsősorban az általános- és középiskolás diákok körében ösztönözné a tradicionális kínai kultúra fontos elemét jelentő írásművészet korábbinál intenzívebb tanítását. A kalligráfia oktatása ugyan kötelező az általános iskolák harmadiktól hatodik osztályáig, a középiskolások számára pedig választható tárgyként szerepel, ezt a szabályozást ugyanakkor csupán két évvel ezelőtt, 2011-ben vezették be, az azt megelőző iskolás korosztály, vagyis a mai 20-as, 30-as éveikben járók számára nem volt előírva.
A „kimaradt évek” miatt nincs egységesített tankönyv, s jelentős hiány van az országban képzett kalligráfiatanárokból, sok iskola pedig – főképp vidéken – egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy külön tanárt fizessen a minisztérium rendeletének betartására. A hatodik osztályt elvégzők ráadásul csak igen ritkán választják a rengeteg gyakorlást igénylő írásművészet továbbvitelét, ehelyett a továbbtanulásnál plusz pontokat jelentő nyelv- és zeneórákra koncentrálnak.
A kalligráfia művészetének elsajátítása a fiatalok szépérzékét fejleszti, hozzájárulna a nemzeti érzés elmélyüléséhez és a kínai kultúra pontosabb megismeréséhez – érvel az oktatási minisztérium. A kalligráfiát iskolákon kívül is népszerűsítenék, közösségi kampányok, tömegszervezetek kurzusainak keretein belül.
Nem csak a ecsettel, a tollal való írás is egyre nagyobb gondokat okoz a többnyire táblagépeken, mobiltelefonjaikon és asztali számítógépeiken keresztül kommunikáló kínai fiataloknak. A kínai írásjegyek bevitelét megkönnyítő billentyűzetek és a latin ábécés pinyin átírást használó eszközök elterjedése forradalmasította a kommunikációt, ugyanakkor a jóval lassabb kézzel írás háttérbe szorulását eredményezte. Ráadásul a nyelv sajátossága, hogy az írásjegyek a hangzástól függetlenül adják a jelentést, vagyis hiába tudja valaki kiejteni az adott szót, nem feltétlenül képes le is írni azt. Így lehetséges, hogy ma tömegek szembesülnek azzal, hogy nem tudják papírra vetni a gyerekkorukban tanult szavakat.
MTI