Kezdetét vette az Eid al-Adha, más néven áldozati ünnep, amellyel az iszlám világ lezárja a mekkai zarándoklatot, a hajjot (haddzs) és megemlékezik arra, hogy Ábrahám képes lett volna Allah akaratát teljesíteni és fiát feláldozni.
Az Eid al-Adhát (kiejtve: íd vagy éjd el-adhá), vagyis az iszlám áldozati ünnepet az iszlám holdnaptár utolsó, tizenkettedik hónapjának tizedik napján tartják. Ez, tekintve a holdnaptár és a Gergely-naptár közötti eltérést, a Gergely-naptárat használó országokban minden évben más napra esik. Eltérés van azonban egyes muszlim országok között is, hiszen míg Szaúd-Arábiában szombaton, Indonéziában csak holnap, Pakisztánban pedig október hatodikán kezdődik az ünneplés.
Az Eid al-Adha tulajdonképpen lezárja a mekkai zarándoklatot, amely során muszlim hívők millió emlékeznek meg Ábrahám megpróbáltatásairól és győzelmeiről. Ábrahám egyik legnagyobb próbatététele az volt, amikor Allah arra kérte, hogy áldozza fel fiát. Ő, Allah akaratának alárendelve magát, ezt meg is tette volna, ám ekkor Allah közbelépett és egy bárányt adott neki, hogy azt áldozza fel fia helyett. A keresztények és a muszlimok nem értenek egyet abban, hogy Ábrahám valójában Izsákot vagy Izmaelt készült-e feláldozni.
A hívők ezen a napon feláldoznak egy állatot, ami lehet kecske, bárány, tehén vagy teve. Ez az állatáldozat is Ábrahám próbabételeinek a megemlékezésére irányul. Az állat húsának egyharmadát a család közvetlen hozzátartozói fogyasztják el, egyharmadát a barátoknak, míg az utolsó harmadot a szegényeknek adják. Ez a gesztus azt szimbolizálja a muszlimok számára, hogy képesek Allah utasítására feladni olyan dolgokat, amelyek hasznosak számukra vagy közel állnak a szívükhöz.
Az Eid al-Adha idén egy napra esik a zsidó Jóm kippur ünneppel, amely az engesztelés napja a zsidó vallásban és tisri hónap tizedik napján tartják, ami idén október harmadika-negyedike. A nap a böjtről, a bűnbánatról, a vezeklésről és az imádkozásról szól. A Jóm kippur név arra a Tórában való történetre utal, amikor Isten megbocsátotta a zsidóknak az aranyborjú imádását.
A két ünnep találkozása, illetve az egymás iránti tisztelet és elfogadás jegyében szerdán egy összejövetelt rendeztek az izraeli Lob városában, amelyen főként zsidó és muszlim gyerekek voltak a vendégek, adta hírül a Haaretz. Az ünnepség célja az volt, hogy megmutassák: az az ellenségeskedés, ami a két vallás politikusai között látható, és amely véres összecsapásokba torkollik, az a civil szférára nem jellemző.
Míg a Jóm kippur az engesztelésről és a böjtről szól, az Eid al-Adha során az imádkozáson kívül a családok és barátok meglátogatják és megajándékozzák egymást, ünnepségeken vesznek részt, valamint szokás szerint új ruhákat öltenek fel. Ha egy arab-muszlim barátunkat fel szeretnénk köszönteni az ünnep alkalmával, a legelterjedtebb és udvariasabb köszöntés az „Éjd Mubárak.”
Kiss Adrián