A franciák már az iráni spájzban vannak

Az Iránnal szembeni embargó feloldásának köszönhetően több francia vállalat újra érdeklődését fejezte ki a 80 milliós perzsa ország piaca iránt. Azonban a visszatérő vállatoknak egyre komolyabb nemzetközi konkurenciával kell szembenézniük, ráadásul finanszírozási gondokkal is szembe kell nézniük.

Alighogy megszáradt a tinta az iráni atomegyezményen, egyre inkább sűrűsödnek a repülőgép járatok Teherán és a nyugati országok fővárosai között; a párizsi delegáció is tiszteletét tette az iráni fővárosban. Az FTPA ügyvédi iroda képviselője szerint az elmúlt 30 év legnagyobb küldöttsége utazott Teheránba szeptember 20-án, amely a politikusok mellett főként vállalatvezetőkből állt. Így a külügyminiszter, Laurent Fabius, a mezőgazdasági miniszter, Stéphane Le Foll, és Külkereskedelmi miniszter, Matthias Fekl mellett a CAC40 párizsi értéktőzsde több nagyobb súlyú vállalatának a képviselője is részt vett a delegációban, úgy mint a Vinci, építőipari vállalat vezérigazgató helyettese vagy a Total képviselője.

Az érdeklődés korántsem véletlen: egy 80 milliós piac „felszabadulásáról” van szó, viszonylag tehetős középosztállyal, amely ellenállt az iráni valuta, a rián leértékelődésének, az elmúlt évek embargója miatt a lakosság pedig éhezik a fogyasztási cikkek iránt. Továbbá Irán egy rendkívül jól képzett és erős ipari kultúrával rendelkező állam, amit pl. jól mutat az a tény is, hogy a társadalmon belül világviszonylatban itt a legmagasabb a női mérnökök aránya. Azonban bőven van mit fejleszteni, főleg ami az infrastruktúrát, pl. az autópályákat, a vasúti közeledést, a repülőtereket, a vízhálózatot, az energiaellátást vagy a mezőgazdasági termelést illeti. Ezek mind olyan területek, ahol Franciaországnak megvan a szükséges know-how-ja ahhoz, hogy segítse Irán fejlődését – s hogy természetesen francia vállalatok bevételét is növelje.

A francia vállalatok egy része a 2007-es embargó bevezetése ellenére továbbra is az országban maradt és irodát működtetett, amelyek az esetek nagy részében csupán reprezentációs és kapcsolattartó feladatot láttak el. Egyes vállalatok megpróbálták megtalálni azokat a területeket, amelyre nem vonatkozott az embargó, s így több francia ipari vállalat az embargó alatt is fenntartotta termelési és kereskedelmi tevékenységét. „A mozdony- és metró alkatrészek nem estek embargó alá, így ezekkel a vállalat továbbra is kereskedni tudott. A karbantartási szerződéseket és a fizetési határidőket az iráni megrendelők folyamatosan betartották. Az üzletkötéseket azonban francia részről folyamatosan nyomon követte a francia Gazdasági Minisztérium” – jegyzi meg Philippe Delleur, a francia Alstom nemzetközi kereskedelmi osztályának igazgatója. A vállalat további reményeket táplál a megszűnő embargónak köszönhetően. Az ország infrastruktúrája ugyanis jelentős fejlesztési lehetőséget rejt magában, így mind a városi-, az elővárosi- és a távolsági közlekedés területén jelentős lehetőségek rejlenek a francia vállalat számára a Les Echos napilap szerint.

A francia autógyártók is a visszatérésről álmodoznak, amelyek egészen a 2010-es évek elejéig jelentős gyártókapacitással rendelkeztek Iránban. Így a francia PSA konszern 2011-ben 450 ezer autót értékesített, míg nem 2012-ben rendszerkritikai okokból – állami nyomásra – elhagyta az országot (ahol autógyárral is rendelkezett). A konszern célja, akárcsak Kínában a Dongfeng nevű gyártóval, hogy úgynevezett joint-venture vállalkozás formájában indítsa újra a termelést. Így az Iran Khodro nevű vállalattal már felvette a kapcsolatokat annak érdekében, hogy újraindítsák az egykori termelést.

Hasonló koncepcióban gondolkodik a Renault is, mely 2003-tól hasonló joint-venture megoldással üzemeltetett gyárat Iránban. 2011-ben 100 ezer gépkocsit értékesített az országban, míg tavaly csupán 34 ezret az embargónak köszönhetően. A vállalat már elkezdte a tárgyalásokat az Iran Khodro, illetve a Saipa nevű iráni vállalatokkal, azonban a francia autóipari vállalatoknak nehézséget okozhat, hogy az elmúlt években az olcsó kínai és dél-koreai autógyárak jelentős részesedést hasítottak ki az iráni autópiacból. A francia vállalatok így főként a jobb minőséggel és kiszélesített garancia időintervallummal próbálnak meg visszatérni a piaci versenybe.

Azonban sok más vállalat számára nehéz lesz az újrakezdés, úgymint pl. a francia olajipari főszereplőnek, a Totalnak, amely évekkel ezelőtt még elnöki kérésre felfüggesztette tevékenységét Iránban, így azonban teret engedett a kínai és indiai vállalatoknak az olajfelvásárlás területén, őket ugyanis nem akadályozta a fennálló embargó. Továbbá ezek mellett különböző olajipari berendezéseket és kiegészítők árusítását is elkezdték a perzsa országban.

Azonban nemcsak a francia nagyvállalatok képviselői vettek részt a 20-i tárgyalásokon, hanem sok kis- és középvállalkozás is, akik szeretnének betörni az iráni piacra. Így pl. a Graine de Pastel nevű szépségipari kisvállalkozás is megpróbálja megvetni a lábát Iránban, hiszen az ottani nők kifejezetten sok arcápolót és egyéb kozmetikai terméket használnak, közölte a Carole Garcia a vállalat társalapítójától, akik már fel is vették a kapcsolatot egy iráni forgalmazóval. Azonban ahhoz, hogy ez egy kisvállalat beindítsa tevékenységét és fel tudja mérni a piaci igényeket, keresnie kell egy szakembert, aki jól ismeri az iráni piacot, amelyhez elő kellene teremteni a szükséges pénzügyi forrásokat. Az egyik megoldás a banki hitel, ami azonban iráni termelés vagy kereskedés esetén nem egyszerű a francia vállalatok számára. A francia bankok ugyanis nem hiteleznek olyan vállalkozásoknak, amelyek Iránban vagy Kubában szeretnének kereskedelmi vagy termelői tevékenységet folytatni. Moshkan Mashkour tanácsadó szerint a francia vállalatok jelentős hátrányba vannak a pénzügyi finanszírozás terén, ugyanis a francia bankok az amerikai szankciók miatt nincsenek jelen az országban, szemben a kevésbé szégyellős olasz vagy német társaiktól. A pénzügyi akadály megkerülésében egy lehetséges megoldás lehet a Dubaion keresztül való közvetítés. Moshkan Mashkour hozzátette ugyanakkor, hogy minden délibáb ellenére „Ez (azaz Irán) nem lesz azonnal egy Eldorádó, túl komplex terület ahhoz”.

Sztenikó Rezső Frigyes

Friss hírek

Rakéta csapódott Lengyelország területére

A védelmi készültség növelése keretében Lengyelország a szövetségeseivel együttműködve megerősíti légterének megfigyelését - közölte Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök szerdára virradóan. Az intézkedés előzménye, hogy kedden - egyelőre megerősítetlen értesülések szerint - a lengyel-ukrán határ közelében orosz rakéták csapódtak be egy lengyel mezőgazdasági létesítmény gabonatárolójába, és két ember életét vesztette.

Read More »