Bár a 2011 januárjában megjelent román tanügyi törvény 46. cikkelye lehetővé tenné, hogy a kisebbségi diákok más román nyelvű tankönyvekből tanulhassanak, mint román anyanyelvű társaik, csak az előkészítő osztályok és az alsó tagozat szintjén élhettek ezzel a lehetőséggel.
Az oktatásügyi minisztérium kisebbségi oktatási főosztálya kihasználta az új jogszabály adta lehetőségeket, román nyelvből elkészültek a kerettantervek a kisebbségek számára egészen a 12. osztályig, egyetlen tantárgy esetében viszont nem lehet érvénybe léptetni ezeket – tudtuk meg Szőcs Domokostól, az említett főosztály vezetőjétől.
„Előkészítőtől kezdődően negyedik osztállyal bezárólag sikerült elfogadtatni az új kerettanterveket. Ezek jóvá vannak hagyva az előkészítő, első és második osztályok esetén. Ezek a diákok már új tankönyvekből tanulhatnak” – hangsúlyozta Szőcs Domokos. Hozzátette, hogy a következő tanévtől talán 5. és 9. osztálytól lehet változásokra számítani, amennyiben érvénybe léptetik az említett jogszabály azon részeit, melyek szerint az 5. osztályt az általános iskolai oktatás alsó tagozatához, a 9. osztályt pedig az általános iskola felső tagozatához csatolják. Ha ez megtörténik, akkor fokozatosan be lehetne vezetni az új módszer szerinti román nyelvű kisebbségi oktatást. Így négy év elteltével a nem román anyanyelvű diákok minden évfolyamon új tankönyvekből tanulhatnának, és ami ennél is fontosabb, más szintű román nyelvtudást kérnének számon tőlük a kisérettségin és az érettségi vizsgákon, mint a román anyanyelvű társaiktól.
Ezt a tényt erősítette meg egy első osztályos gyermek szülője is, aki azt nyilatkozta, hogy az új elsős román tankönyv arra ösztönzi a tanulókat, hogy minél többet beszéljenek, társalogjanak. Szerinte a tankönyv készítői elsősorban egy alapszintű szókincs elsajátítására összpontosítottak, vagyis olyan szavakat tanulnak a gyerekek, amelyek a mindennapi szóhasználatuk részét képezik.
Kitekintő / Szekelyhon.ro